"گوریلا مارکتینگ" (guerrilla marketing) با نامهای "بازاریابی چریکی" یا "بازاریابی پارتیزانی"، هم شناخته میشود و از جمله جالبترین روشهای بازاریابی است.
وقتی اولین بار اصطلاح بازاریابی چریکی را میشنویم، نام جنگهای چریکی را در ذهن ما متبادر میشود، اما دلیل این تشابه در این نامگذاری چیست و چرا اصولا به آن بازاریابی چریکی میگویند؟
با ما در این مقاله همراه باشید ...
بهتر است اول جنگ چریکی را معرفی کنیم. جنگ چریکی در ویکیپدیا به این صورت معرفی شده است:
جنگ چریکی (به فرانسوی: جنگ پارتیزانی) یکی از انواع جنگهای نامنظم است که در آن گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از تاکتیکهایی چون کمین، شبیخون، خرابکاری، جنگ ایذایی، تاکتیکهای بزندررو، و جابجایی سریع به یک نیروی نظامی بزرگتر و کمتحرکتر حملهور شده و بلافاصله صحنه نبرد را ترک میکنند. واژه فرانسوی پارتیزان از روی واژه ایتالیایی پارتیجانو الگوبرداری شده است.
در واقع، زمانی که شرایط در جنگ به گونهای رقم میخورد که عملا امکان پیروزی وجود ندارد یا تعداد نفرات دشمن بسیار بیشتر از نیروهای خودی است، نیروهای چریکی اعزام میشوند. آنها نیروهای ویژه مخصوصی هستند که استراتژیهای کشنده را روی نیروهای دشمن اجرا میکنند تا شرایط را تغییر داده و دشمن را شکست دهند.
در تاریخ جنگهای بسیاری به شیوه چریکی در گرفته است، قدیمی ترین نمونه آن در تاریخ ایران اتفاق افتاد. در آن زمان سورنا سردار ایرانی قوم پات توانست با استفاده از جنگ چریکی، ارتش 45 هزار نفره رومیان را با ارتش 10 هزار نفره خود شکست دهد.
در دنیای بازاریابی نیز، بازاریابی چریکی به دلیل اینکه هزینههای کمی در استفاده از این روش لازم هست و احتمالا بالای موفقیت آن در جلب توجه مخاطبین، به جایگرین مناسبی برای بازاریابی سنتی تبدیل شده است.
در این نوع بازاریابی به جای تمرکز بر هزینه و استراتژیهای بازاریابی، تمرکز بر روی خلاقیت هست.
بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟
گوریلا مارکتینگ به عنوان ایدههای بدیع، مرتبط و مورد توجه تعریف میشود. که فراتر از معیارهای تبلیغات برند در فضاهای عمومی هستند.
بهترین مفاهیم ضمنی بازاریابی آنهایی هستند که مردم به سمت آنها جذب میشوند، میخواهند با آنها درگیر شوند و با دوستان خود شریک شوند.
گوریلا مارکتینگ از اشکال رو به رشد بازاریابی میباشد که به عنوان یک روش منحصر به فرد برای جذب مصرف کنندگان و ارایه محتوای ارزشمند برای اهداف تجاری شناخته شده است.
کمپینهای بازاریابی چریکی با ایجاد تجربه در شرکت کنندگان همراه است
در حقیقت، هدف اصلی در برگزاری کمپینهای گوریلا مارکتینگ، ارائه یک تجربه همهجانبه و استثنایی برای شرکتکنندگان است، به همین دلیل به گوریلا مارکتینگ بازاریابی تجربی (experiential marketing) نیز گفته میشود. در نتیجه کمپینها طوری طراحی میشوند تا شرکتکنندگان غافلگیر شده و تجربه به یاد ماندنی از این کمپینها در ذهن آنها ایجاد شود.
به این ترتیب بهتر است کمپینها در مراکز شهر یا جاهای شلوغ و پرتردد شهر اجرا شوند تا افراد بیشتری با آن درگیر شوند و تاثیرات مثبت کمپین را به دلیل نقش پررنگ رسانههای اجتماعی و روشهای ارتباطی که در دنیای مدرن مورد استفاده قرار میگیرد، مشاهده نمود. وقتی مردم چیز جدید و خاصی را میبینند، طبیعتا میخواهند از آن عکس یا فیلم بگیرند و از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند یا برای خانواده و دوستان خود آن را تعریف کنند که این امر با درگیر کردن افراد بیشتر، خود در شناختهتر شدن محصول و برند تاثیر زیادی دارد.
چرا استفاده از تکنیکهای بازاریابی چریکی محبوب شده است؟
استفاده از تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال به ویژه برای شرکتهای کوچک، در صورتی که به درستی طراحی و اجرا شوند، هزینه کمتر و اثرگذاری بیشتری دارد. تنها چیزهایی که برای موفقیت در بازاریابی چریکی لازم است صرف زمان کافی، پرانرژی بودن و به کارگیری خلاقیت است تا بتوان به گونهای توجه مخاطبین را جلب کرد تا آ«ها بهواهند تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
یکی دیگر از روشهای استفاده از گوریلا مارکتینگ برای شرکتها، استفاده از احساسات مخاطبین برای ایجاد یک پیوند بین مصرفکننده و برند داست. این نوع کمپین نه تنها در ذهن مردم تاثیر زیادی دارد، بلکه موجب ایجاد اعتماد نسبت به برند میشود.
بازاریابی چریکی چه اهدافی را دنبال میکند؟
1. ارائه تبلیغ با کم ترین هزینه
2. جلب توجه
3. کمک به شناسایی بیشتر برند
گوریلا مارکتینگ چه انواعی دارد؟
شرکت ALT TERRAIN برای گوریلا مارکتینگ چند دسته عمده را معرفی کرده است که عبارتند از:
گوریلا مارکتینگ در فضای باز
گوریلا مارکتینگ داخلی
گوریلا مارکتینگ در کمپینهای تبلیغاتی:
گوریلا مارکتینگ تجربی:
برای استفاده از خدمات مشاوره آژانس دیجیتال مارکتینگ فورس، با ما تماس بگیرید.
:: موضوعات مرتبط:
مارکتینگ ,
,
:: برچسبها:
گوریلا مارکتینگ ,
بازاریابی چریکی ,
بازاریابی پارتیزانی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0